FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/11/2012

Fel på luftvärmepump

Hej! Jag köpte i februari 2012 en luftvärmepump av en privatperson. I annonsen skrev han att pumpen var ny i förpackning och av årsmodell 2011. Vi betalade honom 8000:- för pumpen. I augusti i år så går pumpen sönder vilket berodde på ett konstruktionsfel (det var också ett fel inuti pumpen som vi inte hade kunnat se hur vi än undersökt) . Vi tar hit en hantverkare som blir tvungen att komma 2 ggr innan pumpen blivit reparerad, denne säger då dessutom att pumpen är tillverkad 2006 och inte ens behöver vara en LG pump. Vi köpte pumpen med premissen att det var en lg pump från 2011 . Reparationskostnaderna hamnade på 7295:- och nu vill vi veta hur vi kan gå tillväga? vi pratade med säljaren men han vill inte betala rep kostnaderna

Lawline svarar

Tack för din fråga. Den korta versionen på svar är att du bör kontakta en advokat om du tror att du kan bevisa felet och vinner målet. Här följer den långa versionen. Säljaren och köparen är privatpersoner, därför är köplagen (1990:931), KöpL, tillämplig. Utifrån de uppgifter du nu lämnar får fel anses föreligga på varan, och detta även om varan skulle anses ha sålts i befintligt skick, 17-19 §§ KöpL. Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31-40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd, 30 § KöpL. Avhjälpande är dock inte aktuellt eftersom du redan själv avhjälpt felet. Av 20 § KöpL framgår dock följande: "Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet. Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder" Av 32-33 §§ KöpL framgår följande: "Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse." "Utan hinder av 31 och 32 §§ får köparen åberopa att varan är felaktig, om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder." Det krävs dock väldigt myckett för att någon ska anses ha handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. Frågan är alltså om du har reklamerat varan i tid. Två år är en maxgräns, och du måste ha reklamerat långt innan det gått så lång tid. Hur snart du måste ha reklamerat för att inte din rätt ska gå förlorad är svårt att säga exakt. Jag bedömer att, om det är som du säger, att det funnits ett fel som ni inte kunnat upptäcka, och som ni inte märkte på att pumpen inte fungerade som den skulle, och om ni reklamerat att det var fel på varan kort efter att ni upptäckt felet, då kan ni ansöka om stämning vid den tingsrätt som ligger där svaranden bor, och där kräva prisavdrag, fullgörelse, skadestånd eller vad du föredrar. Alternativt har ni kort tid efter att ni märkt eller bort märka de andra felen (de ni kunde upptäcka) reklamerat dessa. Så här kan jag säga. Du bör ha ett ombud under processen. Du måste vara beredd att betala ansökningsavgift till tingsrätten. Studera i övrigt 42 kap. 1-2 §§ rättegångsbalken (1942:740), RB. Om du förlorar målet kan du behöva betala även motpartens rättegångskostnader, se 18 kap. 1 § RB. det gäller inte bara att ha rätt, utan du måste även kunna bevisa att du har rätt. Det kan handla om förhör med dig själv eller någon annan, eller några papper där det står vad motparten har lovat och så vidare. Beviskraven är dock inte lika höga som i brottmål.
Lars BålmanRådgivare