FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen20/11/2012
Återkommande fel - väsentlighetsbedömningen
Jag köpte en ny bil för nära 410 000 kr. Jag var jätteglad för min nya bil, men efter bara några veckor började bilen att krångla så jag var tvungen att lämna in den på reparation hos säljaren. Under de första fyra månaderna var bilen inne på verkstad flera gånger, sammanlagt ca 40 dagar, för avhjälpande av olika fel.
Jag tröttnade till slut och krävde att köpet skulle hävas.
Säljaren medgav att bilen hade haft fler fel än vad som var normalt för en ny bil, särskilt med tanke på att detta var en exklusiv bil, men eftersom de hade gjort allt vad de kunnat för att åtgärda felen ville han inte gå med på att jag skulle få häva köpet. Säljaren tyckte att de redan hade gjort rätt för sig eftersom de hade kompenserat med extra utrustning till ett värde av 30 000 kr. Jag hade också fått låna en annan bil utan kostnad när hennes hade varit inne på verkstaden. Vem har rät?
Lawline svarar
Lawline RådgivareRådgivare