Frågan om enskild egendom eller giftorättsgods påverkar den efterlevande makens rätt till arv

Min sambo och jag ska gifta oss, vi har båda barn från tidagare äktenskap. Om vi i ett äktenskapsförord skriver att all egendom är enskild, vad händer då den ena av oss avlider, ärver den kvarvarande maken hälften av den bortgångnes enskilda egendom, om så är fallethar då den bortgångnes barn rätt till efterarv? Blir det någon skillnad om vi istället räknar vårt gemensamma hus, bil o konton somgiftorättsgods och övrig egendom som enskild ?

Lawline svarar

Hej, För det första gäller det att hålla isär bodelning och arv i denna situation. Det är nämligen så, att innan kvarlåtenskapen efter en avliden ska fördelas i arv, ska det ske en bodelning mellan den efterlevande maken och den avlidne makens dödsbo. Vid bodelningen spelar det roll om, ni i ett äktenskapsförord, har kommit överens om att viss egendom ska vara enskild egendom respektive giftorättsgods. Om ni skrivet ett förord om att all egendom ska vara enskild så kommer inget bodelning att ske, förutsatt att det inte finns anspråk från den efterlevande att överta gemensam bostad och bohag. Om ni däremot skrivet att viss egendom ska vara giftorättsgods eller inget skriver ett äktenskapsförord alls, kommer en bodelning ske. I bodelningen ska vardera makes giftorättsgods, efter avräkning av skulder, slås ihop och delas lika mellan makarna. Viktigt att komma ihåg är att det en make erhåller från den andra i en bodelning inte räknas som arv efter den avlidne. Efter bodelningen utgör den efterlevande makens hälft av giftorättsgodset plus dennes enskilda egendom, som alltså inte ska räknas in i bodelningen ovan, dennes kvarlåtenskap som ska fördelas efter den legala arvsordningen eller efter testamente. Notera här att frågan om egendom i äktenskapet utgör giftorättsgods eller enskild egendom inte spelar någon roll för hur vida den efterlevande maken har rätt att taga arv efter den avlidne maken. Reglerna om efterlevande makes rätt till arv efter den avlidne och vem som i så fall är berättigad till efterarv ser i korthet ut som följer. Make har endast rätt att taga arv före gemensamma barn. D.v.s framför avkomling som är bröstarvinge till både den avlidne och den efterlevande maken. Vad jag förstår av din fråga så har du och sin nuvarande sambo endast barn från tidigare äktenskap, sk. särkullbarn. Det betyder att om någon av er, förutsatt att ni inte senare får gemensamma barn, avlider så kommer dennes arvingar ha rätt att ärva hela kvarlåtenskapen, och således inte den efterlevande maken. Denna regel har ett undantag, nämligen om någon av den avlidnes bröstarvingar avstår från arv till förmån för den efterlevande maken. I en sådan situation, och då efterlevande make ärver framför gemensamma barn, har de bröstarvingar som inte fått ut arv efter sin förälder rätt till efterarv vid den efterlevande makens bortgång. Om ni har ytterliggare funderingar är ni välkommen att ställa en ny fråga! Med vänlig hälsning,
Joel Sandin PerssonRådgivare