Återanställningsrätt vid tidsbegränsad anställning

Hej! Jag har en visstidsanställning till 31/12 men kommer att "gå hem" lite tidigare för att jag ska ha barn i januari. Tjänsten har funnits sedan aug 2011 och det är enbart jag som haft den. Nu kommer denna tjänst att fortsätta 1/1 - 30/6 och jag undrar vad jag har för "rättigheter" till denna tjänst? Kan jag nekas tjänsten och på vilka grunder? Jag undrar även över samma frågor om tjänsten förlängs ytterligare efter30/6?

Lawline svarar

När en person har en tidsbegränsad anställning upphör anställningen när tiden gått ut. Arbetsgivaren behöver inte ange några skäl till varför anställningen inte förlängdes, detta enligt 4 § LAS (https://lagen.nu/1982:80#P25). Om det däremot är så att anställningen inte förlängdes på grund av arbetsbrist finns en rätt till återanställning om arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivaren i minst 12 månader sammanlagt de tre senaste åren. Detta finner du i 25 § LAS.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare