FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende16/11/2012

Delgivning vid uppsägning av lägenhetsarrende

Hej! Hur är förfarandet vid uppsägning av lägenhetsarrende? Jag har hört att det måste gå via delgivningsman.

Lawline svarar

Hej, Förfarandet vid uppsägning av lägenhetsarrende är detsamma som i de flesta fall av arrendeavtal. I jordabalkens 8 kap. 8 § föreskrivs att arrendeavtal ska sägas upp skriftligt, om inte skriftligt erkännande på uppsägningen lämnas. Dessutom uppställer samma bestämmelse krav på att uppsägningen delges den som uppsägningen rör. Därmed inte sagt att det krävs en delgivningsman. Delgivningslagens bestämmelser för olika delgivningssätt är tillämplig på arrendeavtal, med undantag för bestämmelserna i 34-38 §§ samt 48 §. 34-38 §§ berör delgivning som sker till någon annan än den som är egentlig delgivningsmottagare (såsom att någon i den egentliga mottagarens hushåll blir delgiven istället). 48 § handlar om delgivning som sker genom att dokumentet som ska delges tillhandahålls på en myndighet under en bestämd tid och att delgivningsmottagaren således kan ta del av informationen därifrån. Dessa sätt är alltså inte tillåtna vid en delgivning om uppsägning av lägenhetsarrende. Alla andra sätt som föreskrivs i delgivningslagen är dock tillåtna – däribland delgivning genom exempelvis post eller bud (se 16 § i delgivningslagen). Det viktiga är att man kan försäkra sig om att delgivningsmottagaren verkligen tagit del av uppsägningen. Jordabalken återfinns här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm Delgivningslagen hittas här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101932.htm Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare