Rätt till kvotdel av efterlevande makes kvarlåtenskap

Hej! Min biologiska far gick bort för några år sedan. Jag avstod mitt arv till förmån för hans fru. Nu blev jag kallad till en bouteckning då frun har gått bort. Min halvbror son till den avlidna frun och en privat bouteckningsman visade mig en papper ang fruns bouteckning. Ska jag få en kopia hemsänt till mig. Varför fanns inget från min far på detta dokument.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Eftersom du som särkullbarn avstått din rätt till förmån för din fars fru så har du nu rätt att få din del ur hennes dödsbo, detta framgår av 3 kap 9§ Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Den efterlevande maken ärver med fri förfoganderätt, detta innebär att den efterlevande maken har rätt att disponera över egendomen, exempelvis sälja den etc. Därav kan det vara så att din fars tillgångar inte längre finns kvar vid fruns frånfälle. Det som du som arvinge till den först avlidne maken har rätt till är en kvotdel som du hade rätt till vid din faders frånfälle. Jag kommer visa med hjälp av ett exempel för att lättare förklara vad detta innebär. Om din fars kvarlåtenskap efter bodelning var 600 000kr och du var enda arvsberättigade så hade du rätt till hela kvarlåtenskapen. Om ni var två syskon hade du rätt till ½ etc. Eftersom du avstod arvet till förmån för din fars fru så har du nu rätt till den kvotdel som du vid din fars frånfälle hade rätt till. Kvotdelen räknas fram genom att ta din fars kvarlåtenskap tillsammans med fruns tillgångar vid din fars arvskifte och räkna ut hur stor del arvet var i förhållande till hennes tillgångar. Om vi förutsätter att din fars frus tillgångar efter bodelning var 400 000kr så är din kvotdel i hennes dödsbo 0,6 om du var ensam arvsberättigad till din fars arv (600 000kr+400 000kr=1 000 000kr 600 000/1 000 000= 0,6). Formeln blir således: Din fars kvarlåtenskap+fruns tillgångar= totala summan. Ta sedan din fars kvarlåtenskap och dividera med den totala summan. Om ni exempelvis var två arvsberättigade så är din kvotdel 0,3, eftersom ni då delar på er fars kvotdel. Om du vill räkna ut vad du då har rätt till så ska du ta din kvotdel och multiplicera med arvet. Då får du din arvslott. Formeln blir alltså: kvotdel x fruns kvarlåtenskap= arv I fall att det hade funnits egendom som tillhört din far så hade du haft rätt till att få den vid ett arvsskifte, detta framgår av 3 kap 5§ ÄB. Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen,
okänd okändRådgivare