FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/11/2012

Reklamation av auktionsköp

Hej, Jag vann en budgivning av en tunika på tradera. Jag betalade tunika+frakt (närmare 500 kr) och några dagar senare hämtade jag ut den på posten. När jag packade upp den upptäckte jag att en dekorationsstickning i garn var avsliten och min bedömning är att den inte går att laga. Dessutom hittade jag två 7-10 mm stora fläckar som ser ut som korallfärgat nagelack på ärmmudden, på insidan dock men likväl där. Detta hade inte nämnts alls i annonsen. Jag mailade direkt säljaren angående problemet och hoppades att vi skulle kunna lösa detta. Säljaren menade att hon inte sett felen. Efter ett par mailrundor där jag förmedlade att min förhoppning var att hon skulle ta tillbaka tunikan menade säljaren att hon inte kände att hon kunde ta tillbaka den då hon inte sett felen. Däremot kunde hon eventuellt tänka sig att göra ett prisavdrag, så att det kändes bättre för mig. Jag meddelade då att jag stod med en felaktig tunika och att jag definitivt ville att hon skulle ta tillbaka den, jag kunde tänka mig att stå för returfrakten bara problemet blir löst. Detta mail har hon inte svarat på... Vad har jag för rättigheter och vilka möjligheter har jag att lösa denna tvist?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga till Lawline! Vid köp av en vara från en annan privatperson är det viktigt att veta om att du som köpare inte har samma skydd som när du köper av ett företag. När du köper något av en privatperson gäller nämligen inte konsumentskyddande lagar såsom Distans- och hemförsäljningslagen eller Konsumentköplagen. Detta gör bl.a. att du inte har någon ångerrätt eller lika stora möjligheter att reklamera varan. Istället är det Köplagen (https://lagen.nu/1990:931)(KöpL) som gäller. Enligt 3 § är köplagens regler inte tvingande, vilket innebär att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren har exempelvis en möjlighet att friskriva sig från ansvar för vissa fel. Detta sker vanligast när det gäller begagnade varor som säljs i s.k. "befintligt skick" (se 17 § 1 och 2 st.). Om varor sålda i befintligt skick se 19 § KöpL (https://lagen.nu/1990:931#P19S1). Även om varan sålts i befintligt skick ska den anses felaktig om varan inte överensstämmer med de uppgifter som säljaren lämnat före köpet. Detta gäller även om säljaren före köpet inte har upplyst dig som köpare om ett fel i varan som säljaren måste antas ha känt till och som du köpare med fog kunde räkna med att bli upplyst om, vilket skulle haft inverkat på köpet. Fel föreligger även om varan är i väsentligt sämre skick än du som köpare med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta. Då din vara är köpt på auktion tar man här hänsyn till utropspriset för varan och inte det slutgiltiga vinnande budet. Du har som köpare ingen ångerrätt vid privatköp. Däremot har du möjlighet att reklamera varan dvs. lämna meddelande till säljaren om att varan är felaktig. (Reklamationstiden är två år enligt 32 § 2 st KöpL.) I första hand har du som köpare rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen (enligt 34 §). Exempelvis kemtvätt samt professionell sömnad? Fullgör inte säljaren sin skyldighet att avhjälpa felet, har du som köpare rätt till ersättning för de kostnader du själv haft för att avhjälpa felet. Om inte avhjälpande kan komma i fråga kan di istället kräva ett prisavdrag (38 §). Du skriver att du helst ser att du kan häva köpet. Enligt 39 § har du som köpare rätt att häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller borde ha insett detta. När man gör väsentlighetsbedömningen i felsituationerna ska hänsyn tas till möjligheterna att rätta till felet genom avhjälpande eller prisavdrag. Kan felet åtgärdas på sådant sätt, kan det vara en omständighet som talar för att hävning inte blir aktuellt i första hand. Det handlar om helhetsbedömning av avtalsbrottets betydelse för köparen med beaktande av möjligheten att rätta felet eller kompensera köparen. Kan avhjälpande eller prisavdrag inte genomföras så kommer naturligtvis hävning av köpet föredras som lösning. I ett privatköp kan man inte vända sig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) utan man får istället vända sig till tingsrätten. Hoppas svaret hjälpte dig på vägen! Vänligen,
Amanda RasmussonRådgivare