Fråga om fel på vara

Skulle byta från en iPhone 4 till en iPhone 5, köpte telefonen kontant, då jag redan sedan tidigare har abonnemang. Men när jag väl fick min iPhone 5 så visar det sig att dem skalar dem bilderna och i dem flesta programmen. Dvs. Dem visas i precis samma format som min tidigare telefon iPhone 4, vilket gör att jag nu vill häva köpet för denna informationen fick jag ju inte redan på alls. Även längst ner i specifikationerna står ingenting om det alls att dem kan skalas dvs. svarta över och underkanter, även 3:s reklam och apple visar detta med fullstora bilder. Detta gjorde ju att jag med valet på iPhone 5 att jag trodde jag skulle få nyttan till den större skärmen, något som nu inte alls går, utan jag lika gärna kunnat behålla min iPhone 4 eller köpt en iPhone 4S, då skillnaden mellan iPhone 4S och iPhone 5 är knapp. Har jag rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Vad som anses utgöra fel på vara, som kan ge rätt till olika påföljder (i sista hand hävning) framgår av 16 – 21 §§ konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932 ). Av utrymmesskäl kan jag inte här redogöra för samtliga rekvisit i bestämmelserna, utan jag håller mig mer kortfattat utan att hänvisa till specifika bestämmelser, men återkom gärna om du har frågor om någon specifik bestämmelse. Jag antar att din telefon inte avviker från andra telefoner av samma modell, utan att skärmen och programvaran fungerar på samma sätt som på andra telefoner av samma modell. Det du är missnöjd över är då att inte allt bildinnehåll som telefonen kan visa, visas över hela skärmlängden, utan bildinnehåll från vissa appar visas i ett mindre format som är anpassat till en kortare skärmlängd. Medföljande appar som visas upp i marknadsföringen av telefonen förmodar jag visas över hela skärmlängden. Anledningen till varför inte allt bildinnehåll från alla appar visas över hela skärmlängden beror, så vitt jag vet, på att inte alla på marknaden tillgängliga appar har stöd för det formatet. Det beror inte på varan i sig, utan på grund av apparna (vilka inte har tillhandahållits av säljaren av telefonen). Jag har svårt att se hur det skulle kunna anses utgöra ett fel på varan att den inte visar bildinnehåll i ett större format än innehållet är anpassat för att visas i (skulle telefonen göra det skulle ju bildinnehållet upplevas vara förvrängt). Vidare har jag svårt att se hur säljaren skulle kunna ha en skyldighet att upplysa dig om att appar (som inte säljaren har tillhandahållit) inte nödvändigtvis har stöd för att visas i det större formatet. Hade du uttryckligen frågat säljaren om telefonen skulle visa allt bildinnehåll, från alla appar, i det större formatet och säljaren hade svarat ja, hade du kanske haft möjlighet att göra gällande att telefonen är felaktig, men i nuläget tror jag inte du har någon större chans till framgång med det. Jag tror istället du bör ha tålamod och ge utvecklare en chans att anpassa sina appar till det nya bildformatet! Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo