Bevismedel om äganderätt till hund, hundregistret och vanlig handräckning

Mitt ex har min hund som jag äger för jag köpte hunden och står på avtalet. Nu måste jag bevisa det annars vägrar exet ge tillbaka hunden. Alla papper på honom har dock kommit bort så har pratat med ägaren Som skulle skriva nytt avtal med alla uppgifter då hon inte hade kopia. Men chipnr och underskrifter kommer inte finnas med för hon mailar. Är det giltigt ändå? Det står ju våra namn och kontaktuppgifter Och datum osv

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Det ursprungliga överlåtelseavtalet liksom e-postmeddelandet utgör egentligen bara bevis för att den tidigare ägaren har överlåtit hunden till dig och det finns inga särskilda formkrav på hur ett sådant överlåtelseavtal ska upprättas (även om uppfödare anslutna till SKK har en skyldighet gentemot SKK att upprätta skriftliga avtal när de säljer valpar, se: http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/avtal/ ). Den enda betydelsen av att det inte är en skriftlig handling med underskrifter, är att det kanske inte kan anses vara ett lika starkt bevis för att säljaren har överlåtit en hund till dig, som ett underskrivet avtal skulle utgöra. Eftersom den tidigare ägaren är villig att intyga om att hon har överlåtit en hund till dig, skulle du dock lika gärna kunna bevisa detta genom att hon muntligen intygar att hon har överlåtit en hund till dig, så detta får du hursomhelst knappast svårt att bevisa. Att hundens ID-nummer inte framgår av meddelandet gör dock att e-postmeddelandet i sig kanske inte utgör ett särskilt starkt bevis för att den tidigare ägaren till dig har överlåtit just den hunden som ditt ex vägrar lämna ifrån sig (dock om hon skriver andra egenskaper som gör att just din hund kan identifieras t ex; ras, färg, särskilda drag etc. kan du kanske med hjälp av e-postmeddelandet ändå bevisa detta). Ett enkelt sätt att få fram bevis om vem som är hundens ägare är annars att kontakta Jordbruksverket som ansvarar för det s.k. hundregistret. Eftersom hunden har ett chipnummer antar jag att den är registrerad i hundregistret (vilket hundar enligt lag egentligen måste vara, se 3 § Lagen om tillsyn över hundar och katter, se https://lagen.nu/1943:459 ). Jordbruksverket bör kunna hjälpa dig att få fram ett registerutdrag med uppgift om hundens ID-nummer och uppgift om ägare. Förhoppningsvis står du registrerad som ägare på hunden (vid ägarbyte ska Jordbruksverket meddelas), och verket bör genom en sökning på dina personuppgifter kunna få fram uppgifter om att du äger hunden. Skulle istället den tidigare ägaren stå kvar som ägare i hundregistret kan du ju ändå bevisa att hon har överlåtit hunden till dig genom att hon intygar detta. Mer om hundregistret se http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/hundregistret.html Finns inget som visar att du har överlåtit hunden till någon efter att du övertog äganderätten till den (t ex om du och ditt ex kom överens om att äga den tillsammans och ditt ex skulle ha bevis för detta, att ni var gifta och den ska ingå i bodelning etc.), så bör du inte få några problem med att bevisa att du äger hunden. Vid rättsliga prövningar brukar domstolen lägga stor vikt vid vem som står registrerad som ägare till hunden, så det som står i registret utgör ett starkt bevis för vem som äger hunden. Vidare tycker jag att det är tråkigt att ditt ex vägrar att lämna ifrån sig hunden, men hjälp finns att få även med det. Ett sätt är att du vänder dig till Kronofogdemyndigheten och ansöker om vanlig handräckning med verkställighet. Bestrider inte ditt ex ditt krav på att få tillbaka hunden så kommer Kronofogdemyndigheten tvångsvis att hjälpa dig att få tillbaka hunden (om ditt ex inte återlämnar hunden självmant) Mer om detta se http://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html Bestrider ditt ex kravet, kan du som sista åtgärd välja att lämna in en stämningsansökan till domstol, där du yrkar att domstolen ska förpliktiga ditt ex att utge hunden till dig. Mer om detta se http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/ . Jag hoppas dock att allting löser sig utan att du behöver ta hjälp av varken kronofogde eller domstol. Har du fler frågor är du välkommen åter! Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare