Hur man bevisar vad som är enskild egendom

Vi är ett gift par som har äktenskapsförord, all egendom skall vara enskild. Hur skall den efterlevande kunna visa vad som tillhör vem och vad som är gåva eller ägs gemensamt? Det mesta vi köpt är från ett gemensamt konto .Oftast på mitt kort.Räcker en lista som vi gemensamt undertecknar och håller aktuell?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns inget lagreglerat sätt att bevisa vad som tillhör vem när det gäller enskild egendom. Att upprätta en lista som du föreslår är en god idé, inte minst ur bevishänseende om det skulle behövas i framtiden. De saker ni köpt gemensamt äger ni med samäganderätt. Alla delägarna måste vara överens om varje åtgärd som skall göras med det som ägs gemensamt. Om det är värdefulla saker ni köpt tillsammans kan en god idé vara att upprätta ett samäganderättsavtal där ni anger hur stor andel respektive person innehar, detta för att undvika tvetydigheter vid en framtida bodelning. För att bevisa att en gåva ägt rum är en god idé att upprätta ett gåvobrev. Där kan man dessutom använda villkor om att gåvan skall vara enskild egendom, detta är då ett ypperligt bevis vid framtida bodelning. Om gåvor ägt rum mellan makar måste den för att vara juridisk giltig mot givarens eventuella borgenärer vara registreras hos skatteverket.Mellan makarna är en fullbordad gåva dock bindande även om den inte har registrerats. Hoppas du fått svar på dina fråga! Vänligen
Linnea HedmanRådgivare