Bodelning vid dödsfall, efterarv alternativt jämkning av bodelning.

Bouppteckningen efter A visar ett minus på 200 KKr och plus för efterlevande B på 1000 KKr. Inga barn eller föräldrar men båda har syskon. Hur sker fördelningen av arvet när även B dör?

Lawline svarar

Hej! Jag måste inleda med att det jag kommer redogöra för nu är det förfarande som genomförs om makarna inte skrivit testamente eller äktenskapsförord som sätter lagens regler ur spel. Om du vill ändra förutsättningarna då du läst detta svar är du välkommen att ställa en kompletterande fråga. När en make avlider görs en bodelning. Där lägger man, enligt huvudregeln, samman makarnas sammanlagda giftorättsgods och delar detta lika mellan den efterlevande maken och den avlidnes dödsbo (11:3 Äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230#K11P3S1). Makar ansvarar inte för varandras skulder, varför man vid ett minus på den enas sida räknar det som ett värde på 0 kr. I detta fall är det sammanlagda giftorättsgodset 1 000 000 kr. 500 000 kr kommer tillfalla dödsboet efter A. Skulderna ska betalas innan arvsskiftet, så det blir 300 000 kr kvar av A's kvarlåtenskap. B, i egenskap av efterlevande make, kommer att ärva A's kvarlåtenskap. I detta steg skiljer man på vilken "rätt" efterlevande maken har till egendomen. Man talar om att inneha en del med "full äganderätt" och en annan del med "full förfoganderätt". Det B ärver efter A, ärver han/hon med full förfoganderätt. Den delen blir sedan föremål för efterarv. A's släktingar kommer ta del i arvet efter B. B's egendom efter bodelning och arvsskifte efter A kommer vara 800 000 kr. 500 000 kr innehas med full äganderätt och 300 000 med full förfoganderätt. Här måste man fastställa vilken procentuell del av B's egendom som innehas med full förfoganderätt (föremålet för efterarv), för efterarvet utgörs inte av en absolut summa. I detta fall utgör (3/8) 37,5% av B's egendom efterarvsberättigande egendom. Låt oss leka med tanken att B när denne dör har egendom med ett värde av 1 000 000 kr. 37,5 %, 375 000 kr, kommer att ärvas av A's då efterlevande släktingar. +B's dödsbo, kvarlåtenskap: 1 000 000 kr.+ A's syskon (eller avlidna syskons bröstarvingar): 375 000 kr B's syskon: 625 000 kr. Det här utfallet innebär ju, inte direkt, men i någon mån indirekt att B får täcka upp för A's skulder. Det B kan göra i detta läge är att begära att vardera sidan, i bodelningen, behåller sitt giftorättsgods (12:2 Äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230#K12P2S1). Ingen sammanläggning och delning kommer då ske. A's dödsbo kommer då endast bestå av skulder, och B ärver ingenting i lagens mening. Efter detta förfarande kommer vid B's död arvet endast fördelas bland B's arvingar (syskon eller dessas bröstarvingar). Hoppas du är nöjd med svaret! Var inte rädd att ställa en motfråga!
Marina RönnquistRådgivare