Äktenskapsförord om ena maken betalar mer i huset?

Hej! Min man och jag har varit gifta i 4 år och ska skriva äktenskapsförord. Jag har betalat ca 100000 mer i kontantinsats på vår gemensamma villa som vi köpte för 3 år sedan, vi står som ägare 50/50 på huset. Dessutom har jag aktier som har ett nettovärde på ca 300000 kr, vi skulle vilja använda dem till att betala av på huslånet. Om vi skulle skiljas och sälja huset vill jag ju dock inte "skänka" de pengarna till maken. Kan man skriva ett äktenskapsförord där det framgår att jag betalat 400 tkr mer för huset och således ska "få tillbaka" de pengarna vid ev. skilsmässa? Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej! Det går absolut att i ett äktenskapsförord reglera förhållanden av detta slag. Detta kan göras på flertalet olika sätt, exempelvis genom att skriva egendom värd 400 000 kr som din enskilda egendom eller genom att ge dig större rättigheter i huset. För att skriva äktenskapsförordet på det sätt som ni finner mest tillfredställande och för att då få en korrekt formulering samt hjälp med den registrering som krävs av äktenskapsförord hos Skatteverket, kan det vara en idé att få hjälp av en kunnig familjejurist. Vid ett sådant möte kan det också vara av intresse för er att ta upp vilka effekter som kan uppkomma om en av er går bort, lite beroende på er familjesituation i övrigt. Stort tack för din fråga, och lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare