Om äktenskap består efter tvegiftesdom och tvegifte i fall av utomlands ingångna äktenskap

Hej. Satt och diskuterade tvegifte med en bekant och nu undrar vi två saker.  Om man tar sitt straff upp till två år i fängelse för tvegifte får man då fortsätta vara gift med sina två partners efteråt.  Eftersom man tagit sitt straff enligt svensk lag?  Andra frågan gäller om man är från ett land där tvegifte är lagligt och flyttar till Sverige. Vad gäller då bryter man då mot lagen?   Om man då inte får fortsätta att vara gift hur väljer då rätten ut vem man måste skilja sig från?

Lawline svarar

Hej! Enligt 2:4 Äktenskapsbalken får den som är gift inte ingå äktenskap, ett befintligt äktenskap utgör därmed ett äktenskapshinder. Om ett äktenskapshinder missas vid en hindersprövning, och paret sedan gifter sig blir dock äktenskapet giltigt trots föreliggande äktenskapshinder. Det innebär att det krävs en dom på äktenskapsskillnad för att äktenskapet ska upplösas. Äktenskapet kan därmed bestå även efter en dom på tvegifte. Enligt 5:5 Äktenskapsbalken kan dock talan om äktenskapsskillnad föras av allmän åklagare om äktenskapshinder enligt 2:4 Äktenskapsbalken förelegat. Det är därför troligt att åklagaren i samband med åtalet om tvegifte kommer föra talan om äktenskapsskillnad, varför det andra äktenskapet kommer upplösas i samband med domen om tvegifte. Vad gäller din andra fråga bör först besvaras om båda äktenskapen skulle anses vara giltiga i Sverige. Ett i utlandet ingått äktenskap behöver inte per automatik bli giltigt också i Sverige, utan det beror på vad för regler som i Sverige gäller för erkännande av äktenskap. Vid tillämpningen av regler inom den internationella privaträtten finns ett så kallat ordre public-förbehåll. Det innebär att ett utländskt avgörande inte gäller i Sverige om det skulle vara uppenbart oförenligt med grunderna för den svenska rättsordningen att erkänna avgörandet. Enligt min uppfattning borde polygama äktenskap anses vara uppenbart oförenliga med grunderna för svensk rättsordning, varför båda äktenskapen inte skulle erkännas i Sverige. Då man i Sverige inte anses vara gift med flera personer kan man därmed inte dömas för tvegifte (7:1 Brottsbalken). Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Brottsbalken hittar du här:https://lagen.nu/1962:700 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare