Uppsägning av provanställning

Är inne på vecka 6 av en provanställning och har meddelat arbetsgivaren att jag vill avbryta anställningen men är kvar i 14 dgr. Det finns inget kollektivavtal idag. Kan arbetsgivaren teckna ett kollektivavtal i "efterhand" och därmed hålla kvar mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar LawLine med din fråga, Så snart arbetsgivaren tar del av din uppsägning är denna i princip bindande. Och eftersom ert nuvarande anställningsavtal inte får inskränka reglerna som stadgas i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS), https://lagen.nu/1982:80, se 2 § 2 st. LAS – är en giltig uppsägning för handen. Ett upprättat kollektivavtal kan dock ha den verkan mot en anställd som inte är medlem i den avtalsanslutande arbetstagarorganisationen, att reglerna om provanställning i LAS inte längre har verkan, se 2 § 3, 6 st. LAS Detta bör dock inte vara något problem i ditt fall, eftersom uppsägningen har kommit till i enlighet med det avtal som var gällande mellan dig och din arbetsgivare vid tiden för uppsägningen, d.v.s. i enlighet med reglerna i LAS. Att din arbetsgivare kan frångå detta avtal och den däri giltiga uppsägningen, genom att upprätta ett nytt avtal bör inte vara möjligt. Huvudregeln i fråga om avtal är nämligen ”pacta sunt servanda” – vilket betyder att avtal skall hållas, se https://lagen.nu/begrepp/Pacta_sunt_servanda. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare