Basbeloppsregeln

Tas pengarna 'till basbeloppsregeln' från laglotten eller från det som kan testamenteras? Exempel: X dör och har 1 miljon efter bodelning. Basbeloppsregeln gör dock att makan skall få ytterligare 100 000 av dessa pengar - så kvar att fördela i arvsskiftet är 900 000 kronor. Det finns inga gemensemma barn. Det finns ett särkullsbarn som ska få sin laglott - och X har skrivit testemente med innebörden att så mycket som möjligt skall gå till Cancerfonden. Hur mycket får särkullsbarnet respektive Cancerfonden?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Enligt lagen har efterlevande make rätt till att få fyra gånger basbeloppet, den så kallade basbeloppsregeln, ur den avlidne makens kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen utgörs av hela den avlidnes egendom. Pengarna tas alltså ur den totala kvarlåtenskapen och inkräktar således på både särkullsbarnets och testamentstagarens rätt. I ditt fall kommer särkullsbarnet få 400 000 pga. laglotten och cancerfonden kommer genom testamentet erhålla 400 000. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare