Säljarens dröjsmål vid köksinstallation

Jag har ingått ett avtal om en köksinstallation som skulle utföras till avsatt tid av leverantören. Detta infriades inte från leverantörens sida vilket har ledd till merkostnader på över 2000:- för ombokning av elektriker och VSS som måste komma tillbaka flera dagar för att göra färdigt sin del av arbetet. Kan jag juridiskt sätt förvänta mig att köksleverantören betalar dessa merkostander?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Det är antingen konsumentköplagen (1990:932), KKL, eller konsumenttjänstlagen (1985:716), KtjL, som är tillämplig, beroende på om det är tjänsten (leveransen och installationen) eller köpet (att leverantören överlåter det som denne installerar till dig) som utgör den övervägande delen av hans förpliktelse, se 2 § 2 st. KKL. Båda lagarna är tvingande till konsumentens fördel (3 § KKL och 3 § KtjL). Vilken lag som är tillämplig spelar dock inte någon roll för den praktiska tillämpningen. Enligt 9, 10, 14 och 15 §§ KKL, samt 24, 25, 26 och 31 1 och 2 st. §§ KtjL gäller följande. Köparen (du) måste reklamera - du måste meddela säljaren att du vill ha skadestånd. Detta måste ske inom skälig tid efter uppdragets avslutande meddelar säljaren att han häver köpet eller vill kräva skadestånd. Gör du det i tid, har du rätt till skadestånd för dina nödvändiga merkostnader. Enligt båda lagarna gäller dock följande förbehåll: "Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled." (14 § KKL resp. 31 § KtjL) Med andra ord är det jätteviktigt att du reklamerar omedelbart.
Lars BålmanRådgivare