FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/11/2012

Fel i vara pga. inkorrekta uppgifter om årsmodell?

Hej! Jag köpte en begagnad barnvagn av märket Brio Happy på blocket för en tid sedan. När jag köpte den angav säljaren att det var 2010 års modell. Sålde sedan barnvagnen utan att använda den då vi köpte en annan vagn och uppgav då samma info, dvs att det var en 2010 års modell. Köparen har nu kontaktat mig och vill häva köpet då det enligt dem visat sig vara en 2009 års modell. De tittade på vagnen i lugn och ro innan de köpte den. Borde de ha upptäckt att det inte var en 2010 då fästena är annorlunda? Hade jag som säljare någon plikt att kolla upp detta och har de rätt att häva köpet i efterhand? Samtliga transaktioner har gjorts mellan privatpersoner.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! När två privatpersoner handlar av varandra råder avtalsfrihet, dvs. att parterna är fria att upprätta i princip vilka avtalsvillkor som helst, som ska hållas enligt principen "Pacta sunt servanda" (avtal skall hållas). Avtalet går även före bestämmelserna i Köplagen (KöpL. Det är först om något inte har avtalats, som reglerna i Köplagen träder in. Jag antar av din fråga att ni inte upprättat något köpavtal som reglerar ifrågavarande situation. Enligt KöpL 18 § föreligger fel i varan om varan inte överensstämmer med sådana egenskaper som säljaren lämnat vid marknadsföring av varan eller annars före köpet och som kan tänkas ha inverkat på köpet. Det är varans faktiskt egenskaper som är avgörande för felansvaret. Att du inte visste att uppgifterna var oriktiga spelar alltså ingen roll. Har köparen före köpet undersökt varan, eller utan godtagbar anledning underlåtit att göra detta, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, såvida inte säljaren har handlat i strid med god tro och heder, se KöpL 20 § 2 st. Frågan är alltså om köparen borde ha upptäckt att barnvagnen var av 2009 års modell. Detta är svårt att avgöra utan att ha sett varan i fråga. Om det bara är fästena som är annorlunda, påverkar detta givetvis bedömningen. Att du dessutom sagt att barnvagnen är av 2010 års modell talar tyvärr heller inte till din fördel. Om det är stora skillnader mellan modellerna kan detta innebära att köparen inte får åberopa felet. Om köparen inte borde upptäckt felet, får felet åberopas. Enligt KöpL 30 § kan han då kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet och kräva skadestånd. I detta fall torde det vara prisavdrag eller hävning som kommer ifråga, se KöpL 37 §. Prisavdrag ska enligt 38 § beräknas så att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset svara mot förhållandet mellan varans värde i felaktigt och avtalsenligt skick. Kort sagt ska priset sättas ner med mellanskillnaden för vad en barnvagnsmodell av år 2009 är värd och vad köparen betalat för din barnvagn. Köparen får häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde insett detta, se KöpL 39 §. Detta kan vara svårare för köparen att åberopa. Huruvida du insåg eller borde insett att årsmodellen var av väsentlig betydelse för köparen beror givetvis lite på hur mycket du kände till om köparens syfte med köpet. Har han/hon innan köpet tydligt påtalat vikten av att köpa 2010 års modell, är det lättare för köparen att få igenom en hävning. Som du märker är mycket av detta en bedömningsfråga som beror på omständigheterna i fallet, varför det är svårt att ge ett exakt svar på din fråga. Jag hoppas dock att du har fått vägledning i mitt svar. Köplagen hittar du här: https://lagen.nu/1990:931. Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare