FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/10/2012

Nyttjande av lokal efter hyrestidens utgång

Har hyrt ut en lokal, har sagt upp hyresgästen. Har nu i efterhand fått reda på att han inte flyttat ut när han skulle utan fortsatt använda lokalen under 4 månader efter han var uppsagd. Kan jag kräva hyra retroaktivt för den tiden el göra polisanmälan att han använt annans egendom?

Lawline svarar

Hejsan! Till att börja med kan konstateras att när hyrestiden löpt ut ska hyresgästen senast påföljande dag lämna lägenheten, vilket framgår av 12 kap 7 § jordabalken. Det första du måste vara säker på att att du har sagt upp hyresgästen på rätt sätt, så att skyldigheten för denne att flytta har aktualiserats. Lokalhyresgäster har nämligen ett starkt besittningsskydd vilket innebär att denne kanske måste lösas ut. I vart fall har ingen rätt till nyttjande av lokal som man inte betalar för. Jag rekommenderar att du som ett första steg vänder dig till hyresnämnden, som fungerar som medlare i vissa hyrestvister. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare