Långa handläggningstider vid internationell straffrätt

Hej. Hamnade i slutet på december i ett slagsmål. Jag blev anmäld och förd till fyllecell. Förhör hölls dagen efter och jag blev släppt efter det. Händelsen utspelade sig i Norge. Både jag och killen som anmälde mig är svenskar. Grejen är att jag har inte hört ett ljud om det här. Har ju snart gått 1 år! Varför är det så tror ni?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det kan tänkas finnas flera förklaring till det inträffade. För det första måste dock nämnas att ni ska dömas enligt svensk lag i enlighet med Brottsbalk (https://lagen.nu/1962:700) 2 kapitlet 2 §. Jag skulle personligen anta att anledningen till det långa dröjsmålet förklaras av handläggningstider. Information ska skickas från Norge till åklagarmyndighet i Sverige som sedan ska väcka åtal vid allmän domstol där handläggningstiderna kan uppgå till månader. Vanliga fall rörande krogslagsmål här i Sverige kan ta lång tid innan de behandlas av domstol och då är det rimligt att anta att internationella brott tar längre tid. Att svenska domstolar har för långa handläggningstider är något som påpekats av såväl nationella som internationella organ. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare