FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/10/2012

Köparens underlåtelse att hämta varan

En granne sålde sin båt i juli 2011. Köparen betalade 7.000 kr då köpet gjordes upp. 10.000 kr en vecka senare. Under veckan därpå skulle köparen hämta båten, som fanns på säljarens tomt, samt slutbetala 23.000 kr. Problemet: Köparen dyker inte upp, vare sig veckan efter eller senare. Det har nu gått femton månader utan att köparen på något sätt givit sig till känna. Säljaren vet inte vem köparen är annat än att det är en man på ca 22 år. Att köparen brutit mot avtalet genom att inte hämta båten samt slutbetala inom avtalad tid är väl odiskutabelt. Alltså kan säljaren häva köpet. Men hur häver säljaren ett köp när det inte går att få tag i köparen och dennes identitet är okänd? Vad skall säljaren göra med de avbetalade 17.000 kronorna? Kan reglerna om upphittat gods gälla och att en polisanmälan eller en kungörelse i särskild ordning kan få en tidsfrist att börja löpa under vilken köparen måste höra av sig eller förlora sina pengar för gott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag har inte lyckats hitta något rättsfall eller liknande som behandlar den situation som din granne befinner sig i. Mitt förslag är dock att din granne gör enligt följande.

Precis som du redan utgått ifrån är köplagen (se lagtexten https://lagen.nu/1990:931) tillämplig och din granne har rätt att häva köpet enligt 54 § 1 st. och eventuellt 55 § 2 st. 2 p. köplagen. När köpet hävs får vardera parten enligt 64 § 2 st. köplagen kräva att motparten lämnar tillbaka vad han har tagit emot. Detta innebär att din granne är skyldig att betala tillbaka förskottsbetalningen om 17 000 kr till köparen.

Vidare följer av 65 § 2 st. köplagen att din granne ska betala ränta från den dag han tog emot betalningen. Vid tillämpningen av denna bestämmelse saknar det betydelse i vad mån den som återbär prestationen bär ansvar för det som föranleder hävningen eller är skadeståndsskyldig gentemot den andra parten. Detta innebär att din granne är skyldig att betala ränta trots att det är köparen som bär ansvaret för att köpet hävs. Att denna del av din grannes skuld kanske kan kvittas mot en eventuell ”skadeståndsskuld” som köparen bär gentemot din granne påverkar inte heller din grannes skyldighet att betala ränta.

Räntesatsen är enligt 2, 5 och 9 §§ räntelagen (se lagtexten https://lagen.nu/1975:635) Riksbankens referensränta (http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-valutakurser/Referensranta-och-tidigare-diskonto-tabell/) plus två procentenheter. Eftersom jag inte vet exakt när i juli betalningarna skedde kan jag inte svara på hur stor din grannes ränteskuld är. Dessutom upphör inte skyldigheten att betala ränta förrän säljaren har betalat tillbaka köpeskillingen vilket innebär att ränteskulden inte slutar växa förrän detta skett.

Nu kommer vi till problemet med att din granne inte känner till köparens identitet. När man inte vet och inte heller bör veta vem det är man ska betala till har man rätt att nedsätta pengar hos länsstyrelsen enligt lagen om nedsättning av pengar hos myndighet (se lagtexten https://lagen.nu/1927:56). I och med denna nedsättning anses din granne ha betalat beloppet till köparen vilket innebär att skyldigheten att betala ränta upphör. Hur nedsättningen görs och övrig viktig information finns på länsstyrelsens hemsida (http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/manniska-och-samhalle/deponera-pengar/Pages/nedsattning-av-.aspx). Om köparen inte hämtar ut beloppet inom 10 år har din granne rätt att lyfta beloppet (då måste han dock göra en ansökan om detta inom ett år, annars tillfaller beloppet staten). Notera också att det kanske kan vara på sin plats att göra ett återtagandeförbehåll avseende hela det nedsatta beloppet eller åtminstone den del som avser räntan. Det kan ju t.ex. vara så att köparen dyker upp någon gång i framtiden men att han vill avstå från sin rätt till ränta.

Vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare