FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/10/2012

Reklamationsrätt enligt Köplagen

Hej! Jag sålde igår ett objektiv via blocket för 1000kr. Köparen var hemma hos mig och provade det i sin egen kamera och då visade sig att objektivet och kameran inte riktigt "kom överens" och det kom upp felmeddelande på köparens kamera. Han ansågs sig ha fått rätt på felet och köpte objektivet. Idag har jag fått mail om att det inte riktigt fungerar och han undrar hur vi ska gå vidare. Objektivet fungerar bra på min kamera och jag har aldrig upplevt några problem med det. Som jag tolkar köplagen har jag ingen skyldighet att ta tillbaka objektivet eftersom felet visade sig igår när han var här och provade det, hur är det egentligen?

Lawline svarar

Hej, Köp mellan privatpersoner regleras, precis som du nämner, av Köplagen (se https://lagen.nu/1990:931) till den del köpet inte reglerats av parterna själva. Finns det inget avtal används däremot Köplagen i sin helhet. Jag förutsätter utifrån din text att ni inte har avtalat om något annat och att Köplagen därför är tillämplig. Utgångspunkten för vad som är fel och ej är vad köpare och säljare har avtalat om. I 17 § anges att om varan inte stämmer överens med den art, mängd, kvalitet och andra egenskaper som avtalats är den att anse som felaktig. Även om den avviker från uppgifter som säljaren lämnat vid köpet och dessa uppgifter kan ha haft inverkan på köpet såtillvida att de påverkat köparen att köpa den aktuella varan, se 18 §. Säljs varan i ”befintligt skick” kan köparen trots det göra gällande fel om varan är i sämre skick än vad köparen med fog kunnat förutsätta, detta i enlighet med 19 §. Köparen får dock inte som fel åberopa sådant han måste antas ha känt till vid köpet eller göra gällande att varan är felaktig om han borde ha upptäckt felet om han hade undersökt varan före köpet. Köparen går då miste om sin rätt att reklamera varan avseende felet. Detta framgår av 20 §. Eftersom du anger att köparen undersökt objektivet, så kan han inte begära i efterhand att du ska åtgärda ett ”fel” som han redan upptäckt innan köpet. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare