FrågaAVTALSRÄTTGåva28/10/2012

Villkor i gåvobrev

Mina föräldrar skrev i testamente att deras skogsfastighet skulle hembjudas ett av deras barnbarn för 75% av taxeringsvärdet. Det finns nu ett gåvobrev som talar om motsvarande samt att om barnbarnet vill avyttra ska fastigheten hembjudas hans mor eller dennes syskon (alltså någon av oss syskon). Jag skulle vilja få in ett villkor i gåvobrevet som säger att barnbarnet vid eventuellt avyttrande, under begränsad period (tex 8 år), får sälja till oss syskon för max taxeringsvärdet. Jag vill förhindra att barnbarnet tar denna gåva och sen säljer den till marknadspris + också ge oss syskon liknade villkor som han fick när han köpte/fick. Hur kan man skriva detta? Är det dumt att skriva in ett prisvillkor av någon anledning?

Lawline svarar

Hej Helena! Ett gåvobrev är en handling där en person (gåvogivaren) uttrycker sin vilja att ge bort något till någon annan (gåvotagaren). Vad jag förstår är det dina föräldrar som äger fastigheten samt upprättat ett gåvobrev till ett barnbarn. Du har som dotter ingen rätt att lägga in villkor i ett gåvobrev som dina föräldrar upprättat. Det är endast dina förläldrar som kan göra detta. Med vänlig hälsning,
Lisa SennerbyRådgivare