Konverteringsregeln i LAS 5§

Hej Jag har jobbat på ett företag i ca 5år, jag har två frågor som jag hoppas att ni kan svara på Fråga 1 Om jag inte kommer upp i mina 720 dagar inom en 5års period, börjar man om på en ny kulla då? Alltså börjar man om på noll dagar igen Fråga 2 Eftersom att jag snart har jobbat mina 720 dagar så blir jag ju snart ut lasad, men jag vet att jag behövs ibland framför allt på sommaren, plus att jag blir in ringd lite då och då på vintern också. Går det inte att göra en överenskommelse att jag kan jobba trots att mina dagar är slut elr är jag tvungen att bli ut lasad trots att jag kan jobba så som jag gör nu?

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor här på Lawline. Konverteringsregeln i LAS 5§2st räknas från den dagen anställningen tog sin början. Om anställningen varat längre än 5 år så är regeln konstruerad så att man tittar 5 år tillbaks i tiden från den dag man granskar. Ex idag så oberoende av anställningstid så kan man som arbetstagare endast åberopa arbete från 27/10-2007 – 27/10-2012. Svaret på din första fråga blir alltså att man inte börjar om på ny kula. Utlasning är, med tanke på dagens ekonomiska läge där många arbetsgivare möjligen har svårt att ge säkra anställningar, ett problem för den som tvingas arbeta på mer oregelbundna former. Det finns dock vissa möjligheter att ”kringgå” lagstiftningen: - LAS 5§ är vad som kallas ”dispositiv” vilket innebär det kan avtalas att annat skall gälla än LAS reglering. Detta avtal skall dock ta formen av ett centralt kollektivavtal vilket ger att detta alternativ möjligen är svårt att uppnå. - Som arbetstagare så kan du avsluta din anställning och sedan starta eget och erbjuda dina tjänster till din tidigare arbetsgivare som då istället blir uppdragsgivare. LAS omfattar ej denna relation då den endast skyddar arbetstagare. För att lagstiftaren skall acceptera den nya relationen så skall dock förhållandet ändrats jämfört med tidigare. Återgår man i samma roll med samma uppgifter och styrning från ”uppdragstagaren” som man hade vid anställningsförhållandet så har domstolen i praxis fortsatt sett det som anställning och tillämpat LAS. - 5 § och konverteringsregeln i 2 st är även konstruerad så att ”allmän visstidsanställning” och ”vikariat” ej sammanräknas. Du kan alltså som arbetstagare arbeta 1 år och 11 mån i visstid för att sedan byta till vikariat över samma tidsperiod utan att Lasning blir aktuellt. Om situationen är så att du arbetat hittills på visstid så finns alltså möjligheten att arbeta kvar på vikariat. Det skall dock vara ett riktigt vikariat där man träder in för en faktisk person som är tjänsteledig. Svaret på din andra fråga blir därför alltså att det beror på under vilka förhållanden du har arbetat och hur din anställning sett ut. Att huvudregeln är att Lasning skall ske efter 2 år är ju i slutändan konstruerat som ett skydd för dig som arbetstagare men jag förstår att det även kan få motsatt effekt. Hoppas denna information hjälper dig i din situation. Lycka till Mvh Patrik
Patrik Kragh MyllenbergRådgivare