FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/10/2012

Ta tillbaka anmälan om stöld?

Kan man dra tillbaka en polisanmälan om stöld av fordon då fordonet återställts till ägaren?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det går inte att dra tillbaka en polisanmälan, eftersom polisen är skyldig enligt lag att utreda brott. Eftersom stöld ligger under allmänt åtal väljer en åklagare om fallet ska tas till domstol eller inte. Åklagaren är skyldig att väcka åtal om bevisningen bedöms som tillräckligt stark för en fällande dom.
Daniel EkwallRådgivare