Enskild egendom och surrogat

Giftorättsgods vs. enskild egendom I ett äktenskap som varat länge skrivs ett äktenskapsförord för ca 15 år sedan. Där skrivs att all egendom skall utgöra giftorättsgods. Några år senare ärver ena parten - som enskild egendom - en fastighet som strax därefter säljs. De kontanta medel som därmed erhålles, är de giftorättgods eller enskild egendom för den part som ärvde fastigheten?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Huvudregeln är att all egendom i ett äktenskap utgör giftorättsgods, vilket framgår av 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). I 7 kap. 2 § första stycket ÄktB återfinns i sex punkter en uttömmande uppräkning av vad som utgör enskild egendom. I den fjärde punkten anges att egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren ska vara den makens enskilda egendom, utgör enskild egendom. I den sjätte punkten regleras att även vad som har trätt i stället för egendom som avses i bl.a. den fjärde punkten utgör enskild egendom, om något annat inte har föreskrivits i det testamente som gjorde egendomen till enskild egendom. De kontanta medlen som erhölls vid försäljningen av fastigheten, som var enskild egendom, utgör således även dessa den makens enskilda egendom, om annat inte föreskrivits i det testamente vilket gjorde fastigheten till enskild egendom. Huruvida annat föreskrivits i testamentet framgår inte av frågan. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare