Utnyttjande av samägd fastighet

Vi är 4 syskon som har ärvt (25%/var) av en fritidsfastighet. Nu har en av syskonen flyttat in i ett av husen utan samtycke från övriga delägare.Vad säger lagen om det och hur kan man agera?

Lawline svarar

Hej. Det är i detta fall lagen om samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48_s.1) som är tillämplig emellan dig och dina syskon. Enligt §1 har ni alla rätt till en lika stor del av fastigheten om inget annat kan visas. Eftersom ni som du säger har 25 % var bör ni alltså få utnyttja en motsvarande del av fastigheten. I vissa fall krävs dock alla samägares tillstånd. Detta uttrycks i §2 samma lag, men rör snarare större ingrepp i förvaltningen eller förfogande av hela fastigheten. Vad som i ert fall dock skulle kunna bli aktuellt om ni inte kan enas om hur ni ska förvalta egendomen är att antingen enligt §3 förordna en god man för att hjälpa er med förvaltningen. Skulle detta inte hjälpa, eller om problemen kvarstår erbjuder lagen även en utväg i form av att var och en av ägarna har rätt att utbjuda fastigheten till offentlig auktion vilket antingen kan hjälpa till att köpa ut en samägare eller få ut sin del av fastigheten i likvida medel. Sistnämnda tillvägagångsättet framgår av §6 samma lag. MVH
Lawline RådgivareRådgivare