Tillämpning av samäganderätt vid försäljning av fastighet

Hej. Min syster och jag samäger en stuga som är klassificerad som åretruntboende. Jag har använd huset i några år som fritidshus, jag vistades där alltså mest under sommaren och enstaka vinterhelgerna. Min syster däremot bodde permanent i huset. Vi äger huset 50:50 och delar kostnader 50:50. Nu vill hon tar över huset helt, dock vill hon bara betala taxeringsvärde + 25 %. Taxeringen är av äldre datum, huset renoverades sedan dess delvis (ny fasad med tilläggsisolering, värmepump, badrum osv). Marknadsvärde (utifrån jämförbara hus i trakten) är betydlig över taxeringsvärde (ca faktor 2 till 3). Enligt lagen om samäganderätt finns möjligheten för en offentlig auktion. Men gäller det även om hon bor i huset permanent? Om inte hon själv skulle köpa huset vid auktionen skulle hon ju bli bostadslös isf. Så gäller lagen om samäganderätt och offentlig auktion även här? Hur kan man lösa problemet? Tacksam för hjälp! J

Lawline svarar

Hej. Till att börja med kan sägas att du inte måste sälja din del till ett pris som du själv inte anser är rimligt. Vidare bör inte det faktum att din syster nyttjar huset i större utsträckningen påverka din rätt till din andel i fastigheten. Av lagen som samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48_s.1) framgår att om ni inte är överens om hur huset ska förvaltas kan utse en god man. Vad som i det aktuella fallet är av intresse för dig är § 6 som anger att var och en av delägarna får ansöka om att godset ska säljas på offentlig auktion. Det som i sådana fall riskerar att hända är ju att din syster, om hon inte köper huset, blir utan bostad. Detta är dock något som ni er emellan får diskutera innan en offentlig auktion utlyses. MVH
Lawline RådgivareRådgivare