Rätten att ta del av bevisning vid förundersökning i brottmål

Hej! Har försvarssidan rätt att se åklagarsidans bevismaterial innan rättegången? Kan bevis ogiltigförklaras i annat fall? Var hittar jag officiell information om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Inom ramen för brottmål under förundersökningen har den som är skäligen misstänkt och dennes försvarare enligt 23 kap 18 § rättegångsbalken rätt att fortlöpande ta del av det som förekommit vid förundersökningen. Förutsättningen är dock att åklagaren finner att detta kan ske utan men för utredningen. Om den misstänkte och försvararen nekas ta del av vad som förkommit under förundersökningen ska förundersökningsledaren ange skälen till detta. Observera att den här rätten inte innefattar någon rätt att exempelvis få kopior av handlingar, även om det är vanligt att information om förundersökningen lämnas genom ett exemplar av det preliminära förundersökningsprotokollet. När ”slutförhör” hålls med den misstänkte har denne en ovillkorlig rätt att ta del av allt bevismaterial, vilket sker innan åklagaren avgör åtalsfrågan. Som svar på din första fråga har alltså försvarssidan rätt att se åklagarens bevismaterial innan rättegången i form av förundersökningsprotokollet. Vad gäller frågan om bevis kan ogiltigförklaras kan följande nämnas. I Sverige gäller principen om fri bevisföring och principen om fri bevisvärdering. Båda kommer till uttryck i 35:1 vilket innebär att all bevisning får läggas fram samt att rätten fritt avgör värdet på den bevisning som läggs fram. Detta innebär att bevisning inte kan ”ogiltigförklaras” i någon mening. Information om detta hittar du lämpligen i rättegångsbalken eller förslagsvis böckerna Rättegång I - V av bland annat Ekelöf och Edelstam.
Sofia TimoudasRådgivare