FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/12/2005

MBL och anställningsavtal

Hej Jag undrar över: 1. Hur lång tid efter en MBL-förhandling på en arbetsplats träder den nya överenskommelsen i kraft? ". Om man arbetat mer än 1 månad på en arbetsplats och inte fåt något avtalsförslg är man då automatiskt tills vidare anställd? Tack för hjälpen

Lawline svarar

Det finns ingen särskild tidsgräns för när en överenskommelse träder i kraft. Eftersom arbetsgivaren vill vidta en åtgärd torde det ske så snart överenskommelsen är klar, alternativt kan det regleras i själva dokumentet. Vid uppsägningar måste emellertid arbetsgivaren meddela bla under vilken tid uppsägningarna ska verkställas, se http://lagen.nu/1976:580#P15. Enligt lag om anställningsskydd (LAS) 6a§ (se http://lagen.nu/1982:80#6a) är en arbetsgivare skyldig att senast efter en månad meddela arbetstagaren vilka villkor som gäller för anställningen. Att du skulle bli tills vidare anställd på grund av att arbetsgivaren skriftligt informerat dig är svårare att svara på. Huvudregeln är att anställningen, om inte annat anges, ska gälla tills vidare, se 4 § LAS (se http://lagen.nu/1982:80#4). I ditt fall har du inget skriftligt på att du är anställd eller vilken form din anställning har. I praxis har man fastslagit att en anställning kan uppkomma genom konkludent handlande. Det innebär att arbetsgivaren genom sitt agerande har uppträtt så att du tror att du är anställd, se arbetsdomstolens dom 1981 nr 131. Jag rekommenderar att du vänder dig till ett fackförbund med ditt problem eftersom det är svårt att svara på om arbetsgivaren har handlat på ett sådant sätt att ett anställningsavtal ska anses ha uppkommit. MVH
Oscar BjörkmanRådgivare