Hur efterlevande make kan ärva utan testamente

Hej! Jag och min man är gifta med två gemensamma barn och han har sen tidigare två barn. Vi har ett hus som står på oss båda, Vi har två bilar som är inköpta gemensamt men står på min man. Hur blir det om han dör? Jag äger ju redan halva huset, kommer något av hans halva tillfalla mig utan testamente? Alla lån vi har, står på oss båda(hus,bil) Hur blir det med skulderna? Jag har en häst som står på mig, hur blir det med den?

Lawline svarar

Hej! Om din man skulle gå bort ska för det första en bodelning ske mellan dig och din makes dödsbo (23 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken (ÄB), 9 kap. 1 och 5 §§ och 1 kap. 5 § äktenskapsbalken (ÄktB)). Om er egendom (bilarna, huset) utgör giftorättsgods, alltså inte enskild egendom, ska den egendomen ingå i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB). Era skulder ska avräknas mot giftorättsgodset, och det värde som efter skuldavräkningen återstår av giftorättsgodset ska sedan fördelas med hälften var till dig och till din makes dödsbo (11 kap. 2 och 3 §§ ÄktB). Det är det värde som efter bodelningen tillkommer din makes dödsbo som utgör hans kvarlåtenskap. Enligt 2 kap. 1 § ÄB är arvingar i den första arvsklassen arvlåtarens barn (bröstarvingar). Dessa ska ärva lika mycket var, dvs. arvlåtarens kvarlåtenskap delas på antalet bröstarvingar för att beräkna bröstarvingarnas arvslott. Eftersom din make har fyra barn ska alltså hans kvarlåtenskap delas på fyra för att beräkna hur stor arvslotten för vart och ett av hans barn är. Enligt 3 kap. 1 § ÄB gäller att om arvlåtaren vid sin bortgång var gift, ska den del av kvarlåtenskapen som skulle tillfalla gemensamma barn istället ärvas av den efterlevande maken. Särkullbarn har däremot rätt att få ut sitt arv direkt vid arvlåtarens bortgång. Detta betyder alltså att eftersom du och din make har två gemensamma barn kommer du att ärva hälften av din makes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, och den andra hälften kommer att fördelas mellan de två barn som din make hade sedan tidigare. Era gemensamma barn, som då alltså inte får ut något arv efter sin pappa vid hans bortgång, har istället rätt till efterarv vid din bortgång (3 kap. 2 § ÄB). Att du skulle ärva hälften av kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt innebär att du inte får förfoga över den kvotdelen genom testamente eller förmånstagarförordnande. Eftersom ni har gemensamma barn krävs alltså inget testamente för att du ska ärva din make. Länk till ÄktB: https://lagen.nu/1987:230 Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare