Fråga om det genom testamente går att göra efterlevande make utan arv

Kan man som gift skriva ett testamente som gör att den efterlevande maken blir utan arv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om testamente inte skrivs ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Finns det en bröstarvinge som inte är den efterlevande makens barn, så omfattar den efterlevande makens kvarlåtenskap denna bröstarvinges arvslott endast om bröstarvingen avstått från sin rätt (i enlighet med 3 kapitlet 9 § Ärvdabalken). Detta är alltså det som gäller utan testamente. Se 3 kapitlet. 1 § första stycket Ärvdabalken. Du kan testamentera bort en viss del. Dock så gäller att den efterlevande maken alltid har rätt till egendom till ett värde som tillsammans med egendom som erhölls vid bodelning motsvarar fyra gånger det basbelopp som gällde vid tiden för dödsfallet enligt Socialförsäkringsbalken, se https://lagen.nu/2010:110#K2P6S1. Testamente som skrivits av den avlidna maken som inskränker denna rätt är utan verkan i den delen. Se 3 kapitlet 1 § andra stycket Ärvdabalken. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen,
Emma LampeRådgivare