FrågaAVTALSRÄTTGåva15/10/2012

Möjlighet att häva gåvobrev avseende fastighet

Hur göra för att häva gåvobrev?Gäller fastighet+sommarstuga.Skall gåvobreven registreras vid nån myndighet för att gälla.

Lawline svarar

Hej, Det går inte att häva ett gåvobrev eftersom det är gåvogivarens vilja med gåvan som ska respekteras. Enligt praxis kan dock gåvogivaren ensidigt ändra villkor som är till fördel för gåvogivaren. Är det så att gåvogivaren och gåvotagaren kommit överens om att ändra villkoren för gåvan kan ni göra det genom att tillsammans underteckna ett nytt gåvobrev, tänk då på att i det nya gåvobrevet föreskriva att det gamla inte ska gälla. Formkrav, samt information om registrering, för upprättande av gåvobrev vid gåva av fastighet hittar du här http://lawline.se/answers/9492. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare