Möjlighet för konsument att få ut identifierbar vara ur företags konkursbo

Min dator med tecknad drulle försäkring har lämnats in på reparation på verkstad i slutskedet av försäkringens giltighets tid ca 2 dagar kvar.Datorn har reparerats sedan skickats med ett ombud som sedan ska anlita ett lokalt ombud för att dela ut den till butik. Den nämnda butiken har gått i konkurs varav datorn inte kunnat lämnats ut enligt butikspersonal p.g.a transport stop utlämningsdagen. Datorn har inte återfåtts efter ca 3veckor sedan den skickats. Både fraktbolag och verkstad kontaktade, dom hittar den inte. Vem är ansvarig vad ska jag göra.

Lawline svarar

Hej, Går din dator att identifiera har du rätt att separera den från företagets konkursbo enligt 49§ konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932). Om datorn inte återfinns har du rätt till ersättning från företaget, detta blir tyvärr enbart i form av en oprioriterad fordran, vilket innebär att risken är stor att du inte kommer få täckning för hela beloppet. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare