Tjänstledigt för studier

Planerar ta tjänstledigt från för studier till våren pga olika anledningar. Har jag rätt att under denna tjänstledighet söka andra arbeten och om jag skulle få ett arbete under tiden för tjänstledighet hur beter jag mig då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fraga. En arbetstagare har rätt till tjänstedigt på grund av studier, däremot saknas lagstadgad rätt till tjänstledighet för att prova ett nytt arbete (med undantag för statligt anställda för att prova ett annat arbete inom staten under 6 manader). Då du ska studera föreligger dock rätt till tjänstledighet. Vad det gäller andra arbeten så har en arbetstagare har genom sitt anställningsavtal lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare. Denna medför bland annat att arbetstagaren inte får skada arbetsgivaren genom att bedriva konkurrerande verksamhet. Vad som räknas som konkurrerande verksamhet varierar och är beroende av flera faktorer, bland annat vilken ställning arbetstagaren har i den konkurrerande verksamheten. Vidare kan det framgå av ditt anställningsavtal vad som gäller kring extrajobb. Om din arbetsplats omfattas av kollektivavtal kan det ocksa innefatta reglering av fragan. En allmän rekommendation är att prata med din nuvarande chef om hur hon/han ställer sig till frågan. Vänligen Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare