FrågaAVTALSRÄTTGåva15/10/2012

Besittningsrätt som förbehåll i gåvobrev

Vi är tre syskon som genom gåvobrev från början av 80-talet äger en sommarstuga. Pappa är död och mamma som finns i livet har livstids besittningsrätt. Ett syskon vill nu sälja. Kan besittningsrätten då hävas? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Jag antar att det finns ett förbehåll i gåvobrevet om livstids besittningsrätt till stugan. Om gåvobrevet är giltigt är förbehållet bindande för er och ni kan inte sälja stugan. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare