FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/10/2012

Fel i vara då varan inte är ägnad för köparens särskilda ändamål

Hej Lawline! Jag har köpt en del till min bil från en annan privatperson via blocket. Jag var osäker vid köptillfället om produkten skulle fungera med min bil, men säljaren hävdade att det skulle fungera. När jag försökte använda den så framgick det att denna apparat endast fungerar med det fordon den var programmerad för. Hörde med tillverkaren och den är låst till ett fordon. Då kontaktade jag säljaren och hon hävdade då att hon inte visste om det, även fast hon först hade hävdat att den skulle fungera. Vad är mina rättigheter? Jag vill ju givetvis häva köpet.

Lawline svarar

Hej! Ett köp mellan privatpersoner regleras i köplagen, se https://lagen.nu/1990:931. För att få häva köpet så krävs att ett fel föreligger. Delen som du köpt är ju egentligen inget i sig fel på, men du har ingen nytta för den. För sådana situationer finns en reglering som säger att det ska anses föreligga ett fel om varan var ägnad för särskilt ändamål (1) som säljaren måste ha insett (2) och köparen ska ha haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning (3). Detta framgår av 17§. Det är alltså flera kriterium som ska vara uppfyllda. Utifrån det du beskriver i din fråga så låter det onekligen som att punkt (1) och (2) är uppfyllda då ni verkar ha diskuterat att delen köps för att kunna användas till just din bil. Eftersom säljaren även hävdade att delen visst passar din bil då du tvekade så verkar det som hon har haft inverkan på ditt köp. Det är alltså punkt (3) som är av intresse för dig. Exempelvis på situationer då fel inte kan anses föreligga är då köparen har haft större sakkunskap än säljaren, exempelvis om köparen bedriver näringsverksamhet för varor lik den vara han köpt av säljaren. Då anses det inte rimligt att säljaren ska få stå för den uppkomna situationen. Det är svårt att ge dig några konkreta råd då jag vet lite om dig, säljaren och köptillfället, men om alla tre punkter är uppfyllda så har köparen rätt till hävning. Hoppas du har fått svar på din fråga! Vänligen,
okänd okändRådgivare