Äktenskapsförord, giftorätt och makars arvsrätt

Hej! Min far är gift i Sverige med en thailändska (inte gift i thailand). Finns inga äktenskapsförord skrivna, som han nu ångrar. Mina frågor är vad ärver jag? Kan han på något sätt förbättra situationen?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Ett äktenskapsförord behöver inte upprättas innan ett äktenskapet är ingånget för att gälla, utan kan upprättas närhelst under ett äktenskaps bestånd, se 7 kap. 3 § första stycket äktenskapsbalken. Det finns alltså inget som hindrar din far och hans fru att i dagsläget reglera giftorätten i varandras egendom genom ett äktenskapsförord. Detta gäller givetvis förutsatt att äktenskapet inte är upplöst. Makar ärver jämlikt 3 kap. 1 § första stycket ärvdabalken (ÄB) alltid före gemensamma barn, dock aldrig före barn, som endast är den ena makens (särkullbarn). Jag får uppfattningen att du är ett s.k. särkullbarn i din fars nuvarande äktenskap. Är du det enda barnet kommer du alltså att ärva hela din fars kvarlåtenskap vid en eventuell bortgång. Eftersom en bodelning alltid ska föregå ett arvskifte enligt 23 kap. 1 § andra stycket ÄB, kommer kvarlåtenskapen efter din far att bestå av dennes eventuella enskilda egendom och den andel som din far erhöll i bodelningen med hans nuvarande fru. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare