FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen11/10/2012
Skälig tid vid reparation av felaktig vara enligt konsumentköplagen
Hej!
Min fråga rör vad som gäller vid reklamation av en vara sett ur säljarens perspektiv. Enligt 26§ KkL ska ett avhjälpande ske ”inom skälig tid efter det att köparen ställde sitt krav”. Omständigheterna är i princip desamma som i ett annat ärende ni behandlat (http://lawline.se/answers/13762) men sett ur säljarens ögon.
Frågan är: Innebär skälig tid alltid ”inom ett par dagar” eller finns det undantagsfall då reparationen av varan tar längre tid på grund av att företaget som utför reparationen tar tid på sig? Kunden motsatte sig att varan skulle på reklamation utan ville ha pengarna tillbaka i samma stund som varan lämnades in, vilket man inte vill ge utan att först ha undersökt varan, för att se hur felet orsakats. Svarar säljaren, exempelvis en elektronikaffär, för att t.ex. Apple skulle ta oerhört(oskäligt?) lång tid på sig att reparera en vara? Bara leveransen till reparationen kan ju ibland ta ”ett par dagar”. Till det bör sägas att företaget i fråga kräver att produkten skickas till deras servicecenter.
Många frågor, ytterst tacksam för svar.
Med vänlig hälsning
Gustaf
Lawline svarar
Ingrid FaxingRådgivare