Äktenskapsbalken 12:2

Hejsan Jag har frågat ett ärende o får olika svar från olika håll, så jag vill även fråga er. Vi är ett gift par som skrev ett testamente när vi var sambor att den som överlever den andre skall ärva allt med fri förfoganderätt. Vi är nu gifta o har var o en särkullebarn. Vi tar ett räkneexempel; Vi har en bostadsrätt som genererar ca 500000 när skulder etc är betalt. Den äger vi gemensamt. Jag har 200000 på bankkonto som jag står för ensam tecknare. Min fru har ett med 100000 som hon är ensam tecknare. Jag hävdar ÄKT 12:2 vid framtida bouppteckning. Hur kommer fördelningen att bli?? En jurist sade att mitt konto står orubbat om jag åberopar 12:2. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för ditt svar! *Huvudregel vid bodelning* Huvudregeln enligt Äktenskapsbalken (se 11 kap 3 §) är att den efterlevande maken ärver den först avlidne maken, men att den bortgångnes andel (d.v.s. hälften av giftorättsgodset om inget annat är skrivet) endast innehas med fri förfoganderätt. Ett undantag från denna huvudregel utgör Ärvdabalken 3:1 där det stadgas att särkullbarn har rätt att kräva ut sin laglott direkt. *12:2 Äktenskapsbalken* 12:2 ÄktB är till för att en efterlevande make inte ska vara tvungen att dela boet med den avlidne makens ev. särkullbarn. 12:2 lämnar dessutom en möjlighet för den efterlevande maken att utnyttja möjligheten att undanta en viss andel av giftorättsgodest, men att delning i övrigt skall ske. Utnyttjas denna möjlighet skall den avlidne makens giftorättsgods till lika stor del undantas till flrmån för dennes arvingar. Viktigt att notera är att man som efterlevande make måste begära att 12:2 skall tillämpas för att så också ska ske. *Testamentet* Vad sedan gäller testamentet kan vissa problem uppstå. Enligt min bedömning inkräktar testamentet på den först avlidnes särkullsbarns rätt att direkt kräva ut sin laglott. För att kräva ut denna kan särkullbarnet påkalla jämkning av testamentet (se https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1) inom sex månader från att han/hon tagit del av detta. För övrigt kan konstateras att ert testamente, förutom inskränkningen i särkullsbarnets rätt, är identisk med vad som skulle gälla även utan testamente. *Slutsats* Trots att ni är gifta gäller testamentet ni skrev när ni var sambor. I och med utformningen av testamentet att risken är stor för att det kan komma att jämkas så att särkullbarn får ut sin laglott. Min bedömning är att 12:2 förvisso kan användas på sätt som sagts ovan, men att detta inte är nödvändigt då testamentet ändå tilldelar den avlidne makens tillgångar till den efterlevande med fri förfoganderätt, ev. bortsett från särkullbarns laglott (om sådant krav framställs). Om du inte vill ärva med fri förfoganderätt och istället åberopa 12:2 är mitt råd att återkalla testamentet för att undvika tolkningsproblem. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare