FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt21/11/2005

Är lotterilagen tillämplig på det vi vill göra?

Vi ska anordna en tävling för en kund (ett företag). Detaljfoton ska tas på stan. Medborgarna ska leta och finns detaljen, skicka in sina svar. Bland dem som har flest rätt svar ska vi lotta ut en vinnare. Faller detta under Lotteriförordningen eller är det bara att göra det? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej! Som jag ser det är det en kombination av tävling och lotteri. Avgörande blir då om det är slumpen som kommer avgöra vem som kommer att vinna, vilket synes vara fallet här. Det strider alltså mot Lotterilagen att anordna en tävling på så sätt som du föreslår, då ni kommer att dra en vinnare bland de som har flest rätt. Om man däremot inleder med ett lotterimoment tex drar 100 namn bland de rätta och vinnarna i lotteriet tävlar i en prestationstävling så är det OK, och ni behöver inget tillstånd Hoppas du fått svar på det du var ute efter! Mvh
Fia BergRådgivare