Innehåll i äktenskapsförord

Hej, Jag och min blivande fru har skrivit på nedanstående äktenskapsförord: "All egendom som var och en av oss förvärvat före äktenskapet, eller därefter förvärvar, liksom all avkastning av denna egendom skall vara förvärvarens enskilda egendom, som den andre maken således inte skall ha giftorätt i. Dessutom skall all egendom som någon av oss får ärva, egendom som fås genom gåva och egendom som träder i annans egendoms ställe, samt avkastningen av denna egendom, vara mottagarens enskilda egendom." Måste vi spalta upp vad som ska ingå som enskild egendom? (Exv bankkonton, bostadsrätt etc.)

Lawline svarar

Hej, Ett äktenskapsförord kan konstrueras på flera olika sätt med hänsyn till vissa formkrav. Äktenskapsförordet kan exempelvis omfatta all egendom, endast den ena makens egendom, endast den egendom som förvärvats före äktenskapets ingående etc. Det kan även specificeras exakt vilken egendom som ska hållas utanför (exv. en bostadsrätt som ena maken äger ska hållas utanför vid en bodelning medan övrig egendom ska tas upp i en bodelning och delas lika mellan makar). Det vanligaste är dock som ni har gjort dvs. ett heltäckande äktenskapsförord att all egendom är enskild. (Man brukar då även i äktenskapsförordet föreskriva att avkastningen av enskild egendom ska utgöra enskild egendom.) Det räcker således med att ni specificerar egendom som förvärvad före/ efter äktenskapet, avkastning osv. Det finns inget krav på att en detaljerad lista över den enskilda egendom måste bifogas med äktenskapsförordet. Är det dock så att ni bara vill reglera en specifik egendom rekommenderas att den tas upp för tydlighetens skull. Tänk på att som i alla avtal handlar det om att vara överens och göra det så tydligt som möjligt för att tolkningssvårigheter inte ska uppstå längre fram. Aktuella bestämmelser finner du i ÄktB 7:1-3, se https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1
Amanda RasmussonRådgivare