Makars äganderätt till egendom

Hej Jag och min sambo köpte ett hus tillsammans för nio år sen, vi skrev då ett papper hos en jurist i banken på att jag kommer att äga 60% av fastigheten och hon 40%. tre år efter det gifte vi oss och är fortfarande gifta. ändras ägande procenten automatiskt till 50% respektive 50% när man gifter sig eller inte ???

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Äganderätten till egendom förändras inte genom ingående av äktenskap och ni äger fortfarande samma procent i fastigheten. Däremot är all er egendom som ni inte undantagit särskilt genom äktenskapsförord sk. giftorättsgods och ska delas lika vid eventuell äktenskapsskillnad (7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB). I korthet innebär det att alla era personliga skulder dras av från er egendom. Det som blir över läggs ihop med den andres återstående tillgångar och delas sedan lika i bodelningen vid äktenskapsskillnad (Kap. 11 ÄktB). Detta leder till att din make har ett anspråk på 50 % av fastigheten efter det att dina skulder avräknats vid en bodelning, men det är fortfarande du som äger 60 % under äktenskapet. Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#A3
Lawline RådgivareRådgivare