Principen om fri bevisföring

I samband med en huvudförhandling, där min fd fru hade för avsikt att ogilltigförklara ett äkteskapsförord, använde sig hennes advokat av material som var stulet ur min dator.Det var konfidentiell info mellan mig och min advokat av stort värde. Enligt Brottsbalken 4 kap 8§ är detta brottsligt. Gärningen utfördes troligen av min fd fru. Min fråga är om inte detta är brottsligt av advokaten som jämnar väg för brottslig handling. Jag tycker naturligtvis att detta strider mot god advokatsed - men är det brottsligt ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. I Sverige gäller principen om fri bevisföring, vilken finns reglerad i RB 35:1. Stadgandet innebär att det i princip inte uppställs några begränsningar angående vilka bevis som får läggas fram i en rättegång. Härutöver finns principen om fri bevisvärdering, som innebär att domaren fritt avgör värdet på den bevisning som läggs fram. I sammanhanget kan rättsfallet NJA 1986 s. 489 nämnas. I målet hade en man åtalats för rattfylleri och som bevis åberopades ett blodprov som en laboratorieassistent tagit. Provet hade alltså tagits i strid mot regeln i RB 28:13 som föreskriver att blodprov inte får tas av någon annan än en läkare eller legitimerad sjuksköterska. HD ansåg emellertid inte att detta utgjorde något hinder mot att lägga fram bevisningen. Min uppfattning är därför att det inte är brottsligt att lägga fram sådan bevisning, men det kan finnas omständigheter i detta fall vilka jag inte känner till, som kan föranleda en annan bedömning av frågan.
Sofia TimoudasRådgivare