FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende30/09/2012

Hur upplåter man fastighet utan att det rör sig om arrende?

Vi vill låta en jordbrukare låna vår jordbruksmark utan att betala för den med kontanta medel, vi vill istället för betalning att han håller marken i skick och håller rent i diken.Han får naturligtvis odla där. Hur formulerar man ett avtal utan att binda upp sig i arrendeavtal? Vi vill kunna ta tillbaka marken vid behov, naturligtvis med minst 6 månaders förvarning.

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga! Genom att inte ta betalt för nyttjanderätten så ungår ni reglerna om arrende eftersom att det krävs att "vederlag" utgår (se 8:1 Jordabalken https://lagen.nu/1970:994) för att det ska röra sig om ett arrende. Genom att upprätta ett nyttjanderättsavtal där ni helt enkelt skriver att jordbrukaren får nyttja er marken mot att denne håller marken i skick och håller rent i diken kommer ni alltså undan reglerna som gäller för arrende. Gällande avtalstiden så kan ni fritt komma överrens om uppsägningstid och avtalstid, noterbart är dock att ni som längst får sluta avtal på 50 år åt gången (se 7:5 Jordabalken). Vänligen,
Sebastian WallinRådgivare