Rätt att häva köp vid återkommande fel

Hej 18 månader gammal bil som uppvisar återkommande fel. Antisladdsystem slutade fungera, reparerades genom byte av framhjulsnav. Antisladdvarningslampa lyser ånyo av och till, bilen tas in inget fel hittas. Felet med sporadiskt lysande varningslampa kvarstår. Bilen har ryckig gång varav bilen uppdaterats med ny programvara vid tre tillfällen (en under service). Bilen beter sig återigen ryckig i gången. Alla åtgärder är behandlade under nybilsgarantin. Vi vill ej ha fler avhjälpningsförsök i vår ägo, önskar därför häva bilköpet. Tacksam för rådgivning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt ARNs praxis så har säljaren två försök på sig att åtgärda felet. Som jag uppfattar er fråga så har försök skett tre gånger. Om felet är väsentlig betydelse för er så har ni rätt att häva köpet (speciellt med tanke på att säljaren har fått möjlighet att åtgärda felet) enligt 28 och 29 §§ Konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932#R24). Ni har även rätt till ev. utgifter som ni har haft till följd av felet, se 30 och 32 §§ Konsumentköplagen. Vänligen,
Sebastian WallinRådgivare