Hyresvärds ansvar över motorfordon

Undrar om jag kan stämma min hyresvärd.Det är så att jag har ringt och frågat om det finns moped ställ då jag köpte en moped och hade den i källaren då jag inte fick något svar från dem .Nej har dem sagt men det finns visst ett har sett dem ställa mopederna i ett föråd nära soprummet.Nej det får man absolut inte ha säger dem.Sen dagen efter kommer jag ner för att ta ut mopeden och ser skyltar uppsatta att man inte får ha moped inne.Vi tar ut den och efter 4 dagar blir den stulen. Dum som jag var tänkte inte på att stöldförsäkra den då jag aldrig ägt ett fordon.Men känner ändå att jag har blivit lurad av dem för visst finns det ställe där mopederna förvaras.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det korta svaret är att du mest troligen inte kan stämma din hyresvärd. Du skulle eventuellt kunna stämma hyresvärden för att ha begått ett avtalsbrott (med följden att din moped blev stulen). Det förutsätter dock att du och hyresvärden har ett avtal om att du får förvara din moped i hyresvärdens fastighet. Av din fråga att döma verkar det dock som att ett avtal gällande förvaring av moped inte föreligger (speciellt med tanke på skyltarna och att hyresvärden uttryckligen har sagt att du inte får förvara mopeden i källaren) och du har således ingen grund att stämma hyresvärden på. Vänligen,
Sebastian WallinRådgivare