FrågaAVTALSRÄTTGåva30/09/2012

Villkor i gåvobrev

Kan man i gåvobrev villkora att: om gåvomottagare avlider ska dennes bröstarvingar överta gåvan

Lawline svarar

Hejsan! När egendom överlåts i ett gåvobrev är det inte ovanligt att det görs med någon sorts förbehåll. I ditt fall rör det sig om att mottagaren av gåvan inte får överlåta egendomen fritt. Ett sådant gåvoavtal är bindande mellan dig och gåvotagaren, oavsett om denne är i livet eller inte. Villkoret är alltså ok. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare