FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/09/2012

Arbetstagare själv förlägga arbetstid

Hej! Jag och min chef har muntligen kommit fram till att jag ska fortsätta jobba 50% av mina 90% under planerad studieledighet, heltidsstudier, distans. Frågan är: Har jag laglig rätt att förlägga mina arbetstider hur jag vill? Jag jobbar oregelbundna tider med bla inslag av kvällar och helger som jag gärna vill slippa för att få struktur och rutin på studierna, samt att få lite välbehövlig ledighet.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Arbetstid regleras i Arbetstidslagen (1982:673). Huvudregeln är att det i första hand är arbetsgivaren som avgör hur arbetstiden ska förläggas. Denna lag gäller såvida inget annat anges i kollektiv- eller anställningsavtal. Detta innebär att du själv inte har någon laglig rätt att helt på egen hand styra över dina arbetstider på arbetsplatsen. Mitt råd till dig är att, om möjligt, i samråd med din arbetsgivare försöka justera dina arbetstider. Hoppas jag kunnat bringa klarhet i din frågeställning. Med Vänlig Hälsning Arbetstidslag: https://lagen.nu/1982:673
Hannah JakobssonRådgivare