FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende26/09/2012

Förlängning av bostadsarrende

Jag har ett 50-årigt arrende som löper ut om ett år,nu har bolaget som äger marken erbjudit mig och mina barn ett-nyttjanderättsavtal för byggnad på ofri grund.denna är (liksom arrendeavtalet )avgiftsfritt, upplåtelsen gäller tills vidare och kan inte överlåtas.I första arrende kontraktet står att området är avsett att nyttjas såsom tomtplats för en på den samma uppförd sommarstuga.I det nya avtalet får den inte användas som fritids eller permanentbostad utan användas som rastplats.Har jag rätt att förlänga arrendet,det verkar inte bolaget vilja,Jag känner mig lite misstänksam!

Lawline svarar

Hej! Av vad jag kan bedöma utifrån din fråga rör sig ditt arrendeavtal om ett bostadsarrende vilket innebär att du har ett ganska långtgående besittningsskydd. Det betyder att du normalt sett har rätt att förlänga arrendeavtalet. De situationer då du inte har rätt till förlängning regleras i Jordabalken 10 kap 5 § och om någon av punkterna där är tillämpliga i ditt fall kan de neka dig förlängning av arrendeavtalet. Jordabalken: https://lagen.nu/1970:994 Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare