FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/09/2012

Överklagande av beslut om körkortsåterkallelse

Hej! Jag körde min bil och bakom mig en polisbil såsom jag såg dem. vi stannade tillsammans för rött ljus, sen när det bliv grön, körde vi igen. andra trafikljus heller stannade vi tillsamman, det hände tre gånger, sen de stoppade mig,och frågade mig varför vi stoppade dig, de sa att jag körde mot rött ljus och jag aldrig gjorde det. så min körkort bliv indragit,sen återkallse två mån, trots jag inte körde mot rött ljus, kan överklaga mot polismännen och hur efter min körkort blev återkallse?

Lawline svarar

Hej! Det är Transportstyrelsen som beslutar i frågor om körkort ska återkallas eller inte. Transportstyrelsens beslut om körkortsåterkallelse får överklagas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska vara skriftligt och du ska i det ange vilket beslut som du överklagar, hur du vill att beslutet ska ändras och varför du tycker att det bör ändras. Du måste också skriva under överklagandet. Viktigt att komma ihåg är att överklagandet måste ha kommit in till Transportstyrelsen inom tre veckor från den dag som du tog del av beslutet om återkallelsen. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare